خاطرات جالب وخواندنی وشیرین خودرا به اشتراک بگذاریدو در خانه بمانید تا زنده بمانید.کرونا نزدیک است.

زندگی درگروخاطره هاست..خاطره درگرو   فاصله هاست..فاصله   تلخ ترین خاطره هاست..زندگی  شوق تمنای همین خاطره هاست..زندگی  فاصله ی آمدن ورفتن ماست ..شاید آن خنده که امروز دریغش کردیم..آخرین  فرصت خندیدن ماست.
زندگی  همهمه ی مبهمی از ردشدن خاطره هاست...هرکجا خندیدیم  زندگی  آنجاست...و بخاطر زندگی وعزیزانم وخلق خاطره های جدید با رعایت بهداشت وماندن درخانه کرونا را شکست  خواهیم داد.

مسابقه خاطره نویسی وعکس

سال 1399 مبارک با آرزوی سلامتی وبهترین ها
مسابقه در3بخش(1-خاطره نویسی2-گالری  یاعکس کودک3-جاهای دیدنی)واهدای جوایز نقدی بدون  قرعه کشی به99نفر
انتخاب  برترینهای  هرقسمت  براساس  تعداد لایک  خوانندگان.تاریخ اعلام نتایج ساعت 24 چهارم خرداد
جوایز بخش خاطره
1-نفر اول3 میلیون تومان2-نفردوم2میلیون تومان3-نفرسوم 1میلیون تومان و50نفر بعدی هر کدام50هزارتومان
جوایز بخش گالری کودک
1-نفراول 1میلیون تومان2-نفردوم800هزارتومان3-نفرسوم 500هزارتومانو30نفر بعدی هرکدام 50هزارتومان
جوایز بخش جاهای دیدنی
1-نفراول 500هزارتومان 2-نفردوم 300هزارتومان3-نفرسوم 200هزارتومان و10نفر بعدی هرکدام50هزارتومان
دانلودبرنامه ازبازارمارکت  و  مایکت

نوستالژی ..خاطره پردازی و اثرش در شادکامی

خاطره بگو تاهمیشه شادمان باشی

نوستالژی با خاطره تفاوت دارد؛ اگرچه آدم ها غالبا این دو را با هم اشتباه می گیرند.

 توی فرهنگ های لغت نوستالژی را «حسرت گذشته» معنی کرده اند. در فرهنگ ها  آمده: «واژه nostalgia از دو کلمه یونانی ساخته شده است: nostos که به معنی  «بازگشت به خانه» است و algia که معنی «درد» می دهد.»  «نخستین بار یک پزشک سوییسی به نام جوهانس هوفر در مقاله ای که  برای توصیف حالات روحی دو بیمار منتشر کرد، این واژه را ساخت و به کار برد.  این مقاله دقیقا در تاریخ 22 ژوئن 1688 نوشته شده بود. یکی از بیماران  دکتر هوفر، دانشجویی از شهر برن بود که به «بازل» آمده بود و بیمار دیگر  این پزشک، یک خدمتکار بود. هر دوی این افراد پس از بازگشت نزد خانواده خود  کاملا بهبود یافتتند.»

اثربخشی خاطره پردازی گروهی بر شادکامی

جمعیت سالمندان به طور یکنواختی رو به افزایش است. بحث پیرامون سالمندی و راههای
کاهش مسائل و مشکلاتی که این دوره با آن مواجهه است  یکی از بحثهای متداول در جوامع امروزی می باشد
بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی خاطره پردازی  گروهی  بر  شادکامی وامید  به  زندگی  سالمندان  شهر  تهران انجام شد
افزایش  جمعیت  سالمندان  سبب  شده  است  محققان  و متخصصان  رفته  رفته بر  اهمیت  توجه  به  سلامت  سالمندان صحه  گذاشته  و  فراهم  آوردن  امکانات  لازم  برای  خدمات ویژه  در  این  زمینه  را  توصیه  کنند.  پیر  شدن یک سری تغییرات  قطعی  را با خود به همراه می آورد که فراتر ازمسأله ی زمان وعمر است خاطره پردازی  یک درمان روان شناختی و در واقع، نوعی فراخوانی گذشته است و می تواند  برای   همه ی افراد مخصوصا  سالمندان  جذاب  باشد.

خاطره نویسی چه اثراتی بر روح و جسم می گذارد؟
                                                                                                                نوشته : لیلا حیدری                                                                                                                                                             در دهه ی اخیر محققان مزایای نوشتن خاطرات روزانه و یا نوشتن اتفاقات  خاص مانند از دست دادن کار، بیمار شدن یک عزیز یا کشمکش با دیگران را به  طور توصیفی و با تمام جزئیات مفید دانسته اند چراکه ظاهرا این کار در سلامت  جسمی و روحی اثر شگرفی می گذارد و نتایج زیر را به دنبال دارد:
  • کاهش فشار خون
  • بهبود عملکرد ریه ها
  • بهبود عملکرد کبد
  • کم شدن علائم آسم، سندروم روده ی تحریک پذیر و آرتریت روماتوئید
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • بهبود حافظه ی کاری
تحقیقی که در سال 2013 روی بزرگسالان نیوزیلندی انجام شده نتایج حائز  اهمیتی به دنبال داشته است. در این تحقیق آنهایی که اتفاق های ناگواری برای  شان افتاده و 3 روز پشت سر هم به مدت 20 دقیقه مشغول نوشتن ناراحتی های  شان بوده اند، 75% سریع تر از آنهایی که خاطرات شان را ننوشتند، به بهبودی  دست یافتند.

تحقیقات بیشتر نشان داده اند کارمندانی که نوشته های توصیفی داشته اند،  کمتر از کار غیبت می کردند یا بعد از استعفا دادن سریع تر کار دیگری پیدا  می کردند.
لحظه ای به نوشته های قبل خوب فکر کنید. تنها 20 دقیقه نوشتن روزانه می  تواند فشار خون را کاهش دهد، استرس را کم کند و دردهایی را درمان بخشد که  اگر برای آنها قرص مصرف کنید، بعد از بهبودی با عوارض جانبی آن باید دست و  پنجه نرم کنید.
دلیل اثرگذاری نوشتن خاطرات روزانه بر سلامتی کاملا معلوم نشده، اما گفته می شود به خاطر کم کردن استرس است.
Pennebaker محقق و روانشناس می گوید:
نوشتن راجع به موضوع احساسی یا آسیب روحی باعث می شود فرد  موضوع را تصور کرده و اضظراب هایش را در چهارجوب قابل تجسمی قرار دهد و  نهایتا آن را حل کند. این کار باعث می شود فرد بهتر بخوابد و زندگی اجتماعی  بهتری داشته باشد که همه ی اینها در بهبود سلامتی جسمی و روحیش اثر می  گذارند.
اگر این صحبت ها برای شما قانع کننده بوده است، می توانید نوشتن خاطرات  را جزء اهداف سال جدید تان قرار دهید. در ادامه نکاتی که در نوشتن خاطرات  روزانه به شما کمک خواهد کرد، گفته می شود:
  1. با دست بنویسید
نوشتن با دست، بخشی از مغز را به نام دستگاه فعال کننده ی مشبک (RAS)  تحریک می کند و تحقیقات نشان داده استفاده ی مداوم RAS باعث افزایش تمرکز  می شود. نیز مهارت های حرکتی شما را به کار گرفته و جوری مغز را می آزماید  که تایپ کردن نمی تواند.
  1. باید شخصی باشد و هرگز آن را ویرایش نکنید
بدون اینکه فکر کنید احساسات و افکار تان را روی کاغذ بنویسید. هرگز  دفترچه ی خاطرات را به کسی نشان ندهید. نکات اصول زیبان فارسی یا غلط  املایی در اینجا به هیچ وجه مطرح نیست زیرا اصل موضوع این است که احساسات  خود را بیان کنید نه اینکه یک شاهکار بنویسید.
  1. دفتر خاطراتی را بخرید که دوست دارید

از آنجایی که قرار است زمان زیادی به آن دفتر نگاه کنید، بهتر است زیبا باشد یا تصویری داشته باشد که به شما الهام می بخشد.
به مغازه ی لوازم تحریر فروشی بروید و دفتری خط دار تهیه کنید که حتما  بندی داشته باشد که هر بار که کارتان با آن تمام شد صفحه ی آخر را با آن  نشانه گذاری کنید تا مجبور نباشید برای پیدا کردن صفحه ی آخر مدام ورق  بزنید.
  1. هر روز به مدت 15-20 دقیقه بنویسید
همانند مدیتیشن، مداومت در نمود آثار مثبت ناشی از نوشتن خاطرات، مهم  است. برخی اول صبح شروع به نوشتن می کنند تا انرژی لازم را از آن بگیرند،  برخی نیز عصرها می نویسند تا اتفاقات روز را قبل از اینکه فراموش کنند، با  نوشتن اسیر کنند. باید ببینید چه وقت از روز یا شب مناسب حال شماست.


راز دژاوو (آشنا پنداری یا رویای صادق) کشف شد
                                                                                                                                                                                                                                                 
                                                                                                                                          حتما             برای  شما هم بارها  پیش آمده که احساس کنید لحظه‌ی خاصی را قبلا تجربه کرده‌ا ید  یا اینکه مکان جدیدی که تازه به آنجا رفته‌اید برایتان آشنا به نظر می‌رسد.  اکثر ما حس آشنایی غریب دژاوو را تجربه کرده‌ایم. حالا محققان برای اولین  بار توانستند هم‌زمان با تجربه این پدیده از مغز اسکن بگیرند. آنها توضیح  داده‌اند که دژاوو چرا و  چه زمانی اتفاق می‌افتد.
تاکنون تصور بر این بوده که وقتی مغز ما خاطرات کاذب می‌سازد، احساس دژاوو به ما دست می‌دهد. اما تحقیقات «آکیرا اوکانر» و  تیمش در دانشگاه سن اندروز نشان داده که این باور اشتباه است. اینکه ساز و  کار دژاوو دقیقا چیست مدتهاست که یک راز باقی مانده. علتش هم ماهیت زودگذر و  غیرقابل پیش‌بینی آن است که اجازه نمی‌دهد بتوانیم این پدیده را مورد  مطالعه قرار دهیم. اوکانر و همکارانش برای حل این مشکل راهی پیدا کردند تا  در آزمایشگاه حس دژاوو را برانگیزند.
این تیم از یک روش استاندارد برای  برانگیختن خاطرات کاذب استفاده کردند. آنها لیستی از کلمات مرتبط به هم مثل  تخت خواب، شب، بالش و رویا را به فرد می‌گویند. اما به کلمه‌ی اصلی یعنی  «خواب» که همه‌ی این واژه‌ها را به هم پیوند می‌زند، اشاره‌ای نمی‌کنند.  سپس محققان بر مبنای کلماتی که فرد شنیده، از او یک آزمون کوچک می‌گیرند.  این افراد معمولا فکر می‌کنند کلمه «خواب» را هم شنیده‌اند که یک خاطره  کاذب است.
اوکانر و تیمش در حین اینکه تجربه دژاوو  را در ۲۱ داوطلب برانگیختند، از مغز آنها MRI گرفتند. این محققان انتظار  داشتند که قسمت‌های مربوط به حافظه در مغز مثل اسبک مغز هنگام تجربه این  پدیده فعال باشند، اما این‌طور نبود. تیم اوکانر پی برد که قسمت‌های جلوی  مغز که به تصمیم‌گیری مربوط هستند، فعال شدند.
اوکانر حدس می‌زند علت این موضوع این باشد  که قسمت‌های جلوی مغز خاطرات ما را چک می‌کند و اگر با خطایی در حافظه  مواجه شود، سیگنال می‌فرستد. این خطا در واقع تناقض بین آن چیزی است که ما  واقعا تجربه کرده‌ایم و چیزی که فکر می‌کنیم تجربه کردیم.
یافته‌های آنها نشان می‌دهد که هنگام  تجربه دژاوو احتمالا مغز می‌خواهد نوعی تناقض را حل کند و درباره آن تصمیم  بگیرد. اگر این یافته‌ها تایید شوند، نشان می‌دهند که دژاوو در واقع به این  معنی است که سیستم چک کردن حافظه‌ در مغز ما خوب کار می‌کند و کمتر پیش  می‌آید که ما دچار خاطرات کاذب شویم.
                                                                                                                             زهراغلامی
بهترین زمان برای خاطره نویسی و پرکردن دفتر خاطرات
سعی کنید زمان نوشتن خاطره را تنظیم کنید. بسیاری از افراد در انتخاب روز خاص برای نوشتن هر روز را مفید می دانند. انتخاب های رایج زمان نوشتن افراد برای نوشتن خاطره و خاطره نویسی شامل : قبل از خواب یا اولین چیزی که به ذهن میرسد هنگام بیدارشدن از خواب اول صبح میشود. هر کدام از گزینه ها به شما فرصتی می دهند تا در خصوص نوشتن خاطره روز قبل تأمل کنید.
داشتن یک زمان نوشتن برنامه ریزی شده به شما کمک می کند تا روال نوشتن روزانه را توسعه دهید. این امر فراموش کردن آن را دشوارتر می کند و مغز شما را به عادت به نوشتن خاطره و خاطره نویسی در دفتر خاطرات در زمان خاص تبدیل می کند. شما درنهایت باید به این نتیجه برسید و دریابید که کلمات در زمان نوشتن راحت تر شروع به جریان می کنند.
البته می توانید هر زمان که مایل باشید دفتر خاطرات خودتان را باز کنید و شروع به نوشتن خاطره در دفتر خاطرات خود نمایید! اگر زمان نوشتن خاطره نویسی را برنامه ریزی کنید به این معنی نیست که اگر الهام نوشتن خاطره به سمت شما آمد و نوشتن به شما حمله کند در زمان دیگری غیر از زمان برنامه ریزی شده نمی توانید بنویسید. بلکه میتوانید همان لحظه دفتر خاطرات تان را باز کنید و شروع به نوشتم خاطره کنید.
درباره چه چیزهایی خاطره بنویسیم؟
درباره وقایع روز خود بنویسید. به همه اتفاقاتی که در آن روز افتاد فکر کنید و هر برجسته یا احساس برجسته را برای شما ثبت کنید. حتی اگر یک روز بسیار استاندارد داشته باشید ممکن است هنگام نوشتن جزییات در مورد آن روز نرمال و معمولی خود ، از افکار و احساسات عمیقتر تان تعجب کنید. در هنگام نوشتن درباره رویدادهای روز ، احساس راحتی کنید تا به هر موضوعی که می خواهید بپردازید. بعنوان مثال: می توانید در مورد امتحان انگلیسی که آن روز در مدرسه دادید بنویسید. از کنکور احساس خوبی دارم؟ ای کاش بیشتر تحصیل کرده بودم؟ آیا از دریافت نمره خود عصبی هستم؟ و ...
خاطره سلام
برنامه یا اپلیکیشن خاطره سلام با 3 بخش 1-خاطره (شامل 9زیر مجموعه)2-گالری کودک3-جاهای دیدنی ومسابقه یرای هربخش به سه نفر برتری که بیشترین لایک را بگیرد بدون قرعه کشی جوایزارزنده ای تعلق میگیرد وآثار نفرات برتر برای همیشه درسایت" خاطره سلام " به ادرس اینترنتی khaterehsalam.ir ماندگار خواهد ماند.  در اینصورت دیگر نگران گم شدن یا پاره شدن دفتر خاطره هایتان نیستید!
                                                                                                                                                                                   

بهترین لحظات را با ما تجربه کنید...(شب شعر)

درنهانخانه ی جانم  گل یادتو درخشید                              باغ صدخاطره  خندید عطرصدخاطره  پیچید
                                                                                                                           فریدون مشیری
همه ی غم منی تو..غم دنیا که غمی نیست.. من ازت خاطره دارم ..خاطره هم که غمی نیست.
در خاطرم بخاطرت بازاشک ریختم..درقرار گاهمان نبودی وباز بهم ریختم
                                                                                                                          ابراهیم یوسفی

بیشتر بخوانید

فهرست محصولات

فهرست نوشته‌ها

شکار
شکار

یک روز دردفتر مدرسه بودیم که صدای جیغ خدمتگزار مدرسه ما را متوجه وراهی  آبدارخانه کرد ناگهان دیدم یک موش به اندازه ی یک بچه گربه از آبدارخانه به  سمت ما می آید چیزی نداشتم که به سمتش پرتاب ک...

مدرسه
17 آبان 1397
مدرسه
16 آبان 1397
سفر به شمال
16 آبان 1397
مدرسه
04 آبان 1397